Ljungby Maskin uppgraderar rejält och firar samtidigt hjullastare nr 4 000.
De nya Steg V-kraven på dieselmotorer börjar gälla från 2020-01-01. Ljungby Maskin passar nu dessutom på att uppgradera med viktiga förbättringar på hela maskinkonceptet. Nytt styrsystem och ännu bättre förarmiljö. Samtidigt firar företaget leveransen av sin hjullastare nr 4 000.
Miljövänliga motorer
Ljungby Maskin har tre motorer i sitt maskinerbjudande. Finska AGCO (SISU) sitter i de lägre kapacitetsklasserna L9 – L20, därefter är det Scania som gäller. Med Steg V uppfyller man nu de nya miljökraven enligt EUs maskindirektiv. Motorerna har den senaste reningstekniken med kombination av AD-Blue och partikelfilter.
Motorerna är väl valda för att ge maskinera just den där extra kraften som Ljungby är kända för. En ytterligare finess är att motorerna nu är försedda med hydrauliska ventillyftare. Det ger både lägre bränsleförbrukning och lägre driftskostnader. Hela hjullastarprogrammet har naturligtvis Lock-Up i växellådan som tillval.
Benny Granath, marknadschef: ”Det handlar om rätt stora insatser att byta motorer, men vi har agerat proaktivt och passat på att kombinera högre miljökrav med ännu bättre prestanda. Våra kunder köper ofta Ljungby för att hjullastarna har extra power inbyggt i hela designen, och nu får de ännu mer.”
Nytt modernt styrsystem
Den andra stora förändringen är en rejäl uppgradering av styrsystemet. Nu har man lagt sig i fronten även när det gäller den delen och lever upp till högt ställda krav på marknaden.
Systemet bygger på Parker/ICAN senaste teknik och är naturligtvis helt digitalt och därmed mycket flexibelt. Det märker man direkt inne i hytten där den nya robusta och ljussäkra bildskärmen. Denna sitter rätt placerad på ett flexibelt fäste till höger om föraren och ger mycket fin överblick över alla inbyggda funktioner. Självklart personligt inställbar. Det är nu också väsentligt lättare att direkt via skärmen lägga in och anpassa olika funktioner mer individuellt.
Ljungby Maskin är ju kända för sin stora flexibilitet och erbjuder en julgran av extrafunktioner som enkelt integreras i maskinen, något som hos andra tillverkare brukar klassas som specialanpassningar. Med det nya systemet blir det ännu lättare att integrera även sådana funktioner.
Många förbättringar i förarmiljön.
En lång rad förbättringar har gjorts med fokus på sikt, ergonomi, komfort, säkerhet och effektivitet. Bland annat det nya styrsystemet har skapat möjligheter till förbättringar i förarmiljön.
Benny Granath igen: ”Trots att vi utsetts till branschens bästa förarmiljö genom oberoende tester så finns det alltid saker som kan bli bättre. Det nya styrsystemet innebär t ex att vi flyttat en hel del funktioner från knappssatser på höger stolpe in till displayen istället. Stolpen blir smalare, funktion och sikt ännu bättre.”
En helt ny spakstyrning introduceras. Den är noggrant testad, ergonomisk och mycket lättanvänd. Likaså har man tagit fram en praktisk fotpedal som gör det enkelt att lösgöra rattstången för inställningen av rattstångsvinkel.
Den uppskattade hyttfjädringen är nu ännu mer stabilare och driftsäker. Fjädringen har fått en uppdaterad cylinderkonstruktion med ett flertal nya ingående komponenter som är noggrant testade och ger högre pålitlighet. Hytten har också försetts med fler och effektivare ventiler för optimalt luftflöde och klimat samt defrosterfunktion.
”Dialog är extra viktigt för oss på Ljungby Maskin. Det känns därför väldigt bra att kunna möta upp mot nya omvärldskrav och dessutom konkret kunnat ta vara på många av de synpunkter vi fått in från våra kunder. Det har vi gjort nu.”
Mer information?
Kontakta marknadschef Benny Granath
Telefon 070 638 25 01
E-post benny.granath@ljungbymaskin.se
De nya Steg V-kraven på dieselmotorer börjar gälla från 2020-01-01. Med Steg V uppfyller man nu de nya miljökraven enligt EUs maskindirektiv. Motorerna har den senaste reningstekniken med kombination av AD-Blue och partikelfilter.
En lång rad förbättringar har gjorts med fokus på sikt, ergonomi, komfort, säkerhet och effektivitet.
Det nya styrsystemet innebär t ex att man flyttat en hel del funktioner från knappssatsen på höger stolpe in till displayen istället. Stolpen blir smalare, funktion och sikt ännu bättre.
En helt ny spakstyrning introduceras. Den är noggrant testad, ergonomisk och mycket lättanvänd.
Fjädringen har fått en uppdaterad cylinderkonstruktion med ett flertal nya ingående komponenter som är noggrant testade och ger högre pålitlighet.